Co to jest wskaźnik TWI

0
1000

Niezależnie od warunków atmosferycznych do najważniejszych systemów odpowiadających za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg należą opony. Od stanu technicznego ogumienia zależą takie parametry, jak przyczepność podczas jazdy na wprost i na zakrętach oraz długość drogi hamowania. Trzeba więc mieć na uwadze, jak zużycie opon wpływa na te parametry.

Nowe opony, wskaźnik DOT

Fabrycznie nowe ogumienie ma bieżnik o głębokości około 8 mm. W zależności od warunków atmosferycznych, stylu jazdy, rodzaju nawierzchni i składu gumowej mieszanki opony zużywają się wraz z każdymi przejechanymi kilometrami. Istotny ze względów bezpieczeństwa jest rzeczywisty wiek opony. Zgodnie z Polską Normą jako nowe może być sprzedawane ogumienie wyprodukowane przed trzema laty, pod warunkiem przechowywania we właściwych warunkach, tj. z dala od źródeł ciepła i światła, w odpowiedniej temperaturze oraz w miejscu nienarażonym na kontakty ze środkami chemicznymi mogącymi przyspieszać starzenie gumy. Identyfikacja daty produkcji możliwa jest dzięki wskaźnikowi DOT – znajdujący się na boku opony kod pozwala sprawdzić miejsce produkcji oraz czas z dokładnością do tygodnia – dwie pierwsze cyfrowe wartości oznaczają tydzień i dwie kolejne rok (np. 2818 – dwudziesty ósmy tydzień 2018 roku, czyli między 9 a 15 lipca).

Wskaźnik TWI

Wskaźnik zużycia bieżnika pozwala ustalić krytyczną wartość, kiedy opona bezwzględnie powinna zostać wymieniona. Zgodnie z literą prawa wielkość tę określono na 1,6 mm, choć warto wiedzieć, że jest to wskazówka z lat 90. XX wieku i obecnie jako wartości krytyczne dla opon letnich określa się na 2-3 mm, zaś zimowych (i całorocznych) 4 mm. Producenci opon zobligowani są do oznaczania sześciu punktów zużycia bieżnika – jest to wskaźnik TWI (Treadwear Indicator). TWI ma kształt mostku umieszczonego pomiędzy klocami bieżnika i kiedy sięgnie krytycznych 1,6 mm, powinno być to widoczne gołym okiem. Wskaźnik TWI znajduje się w sześciu miejscach, ponieważ opony często zużywają się nierównomiernie.

Głębokość bieżnika a bezpieczeństwo

Zużycie bieżnika ma szczególne znaczenie w niesprzyjających warunkach drogowych. Testy przeprowadzane przez koncerny oponiarskie, niezależne instytuty oraz fachową prasę zwracają uwagę na to, jak zwiększa się długość hamowania w jesiennych i zimowych warunkach. Latem, przy suchej i przyczepnej nawierzchni, najlepiej sprawdziłyby się opony typu slick, dopuszczalne w sporcie motorowym. I tak auto z ogumieniem o bieżniku 1,6 mm zatrzyma się 45-50 procent dalej niż ten sam model z nowymi oponami. Przy 4 mm różnica sięgać będzie kilkunastu procent. Podobnie jest w przypadku aquaplaningu – przy nowych oponach pojazd później wpada w poślizg. W porównaniu do opon z bieżnikiem 4 mm różnica sięga około 20 km/h. Przy dużym natężeniu ruchu, kiedy w krytycznych warunkach liczą się centymetry, odpowiednia głębokość bieżnika może uchronić przed kolizją lub wypadkiem. I także z tego powodu nie warto kupować używanego ogumienia, nawet najlepszej marki, jeśli bieżnik zużyty jest w 50-60 procent.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ