Jak regenerować turbosprężarkę

Montaż turbosprężarki w samochodzie wiąże się z większym komfortem, z większą przyjemnością jazdy. Jednakże cały ten proces nie może być dokonany przez każdego, nie można go dokonywać na pół gwizdka, nie mając odpowiedniej wiedzy oraz odpowiedniego doświadczenia. Tutaj istotnym elementem jest bez wątpienia duża dokładność i użycie właściwych elementów. Ponadto bardzo ważne jest to, aby zachowana była nie tylko duża dokładność podczas montażu, ale ponadto również bardzo ważne jest stosowanie się do pewnych zasad użytkowania turbo, aby mogło ono służyć przez długi czas bez żadnych zakłóceń.

W pewnym momencie użytkowania, turbosprężarki mogą wydawać niepokojące dźwięki, może nie pracować we właściwy sposób, a poszczególne jej elementy mogą ulec uszkodzeniu. Każda turbina może w pewnym momencie zostać uszkodzona, może wymagać określonej naprawy lub przynajmniej regeneracji. Aby ten proces oddalić w czasie, należy stosować się do określonych zasad. Mowa jest mianowicie o:

– używaniu właściwych filtrów oraz środków smarujących,

– spokojnej jeździe po uruchomieniu silnika aż środek smarujący ulegnie rozgrzaniu,

– nie wyłączaniu silnika bezpośrednio po zatrzymaniu pojazdu,

Stosując się do owych zasad, można znacząco oddalić w czasie konieczność regeneracji turbo lub wymiany niektórych jej elementów.

Regeneracja turbiny krok po kroku

Tak się składa, że regeneracja turbosprężarek nie jest procesem bardzo skomplikowanym dla osób mających odpowiednią wiedzę oraz stosujących się do pewnych reguł. Na czym zatem ona polega? Przedstawimy ten proces krok po kroku. Pierwszym etapem owej regeneracji jest oczywiście całkowite rozkręcenie turbosprężarki. Ma to na celu dokładne sprawdzenie wszelkich wynikłych uszkodzeń. Na tym etapie mówimy o wizualnej kontroli i dlatego też istotnym elementem jest dokładne sprawdzenie każdego elementu, aby nie pominąć żadnego uszkodzenia. Kolejny z elementów to bardzo dokładne umycie każdego elementu turbosprężarki. Należy na tym etapie usunąć wszelkie naloty starego oleju oraz innych nieczystości. Do tego celu można użyć myjki ciśnieniowej lub też ultradźwiękowej. W trzecim etapie następuje tak zwane szkiełkowanie. Jest to etap usuwania drobnych nieczystości, nalotów rdzy, których nie dało się usunąć na wcześniejszym etapie. Każdy element turbosprężarki powinien być bardzo dokładnie oczyszczony i nie może na nich pozostać nic poza samym elementem. W przeciwnym razie może to mieć wpływ na dalsze funkcjonowanie turbo. Nie może dziwić, że turbina gwiżdże po regeneracji, jeśli na poszczególnych elementach pozostały jakiekolwiek zanieczyszczenia.

Przejdźmy do kolejnego etapu regeneracji. Jeśli każdy z elementów jest już dokładnie oczyszczony, to wówczas możemy przystąpić do dalszego działania. Kolejną czynnością, jaką należy dokonać w procesie regeneracji turbo, jest toczenie obudowy wszystkich łożysk. Każdy element obudowania łożysk powinien być dokładnie wymierzony, a następnie należy dokonać jego toczenia, aby móc uzyskać wymiary nominalne. Na tym etapie bardzo istotna jest wysoka dokładność dokonywanych czynności, gdyż wszelkie niedokładności będą skutkować nieprawidłową pracą turbiny. W kolejnym etapie skręcamy rdzeń turbosprężarki. Te elementy, które zostały zniszczone jak chociażby elementy wirnika aluminiowego talerza czy też koła kompresji muszą być wymienione na całkiem nowe. To nie wszystko. Rdzeń turbosprężarki powinien zostać wyważony  i można śmiało powiedzieć, że jest to najbardziej istotny element związany z procesem regeneracji turbosprężarek. Na samym końcu dokręcamy do rdzenia kolektor, ustawiamy zmienną geometrii oraz ustawiamy zawór turbosprężarki.

Po złożeniu całości, należy uzupełnić środek smarujący, założyć filtry oraz  uruchomić silnik. Gwizd turbiny może wskazywać na pewne nieścisłości i wówczas będzie konieczne ponowne jej rozebranie. Zasadniczo dźwięk turbosprężarki nie powinien być niecharakterystyczny, nie powinno tutaj być żadnych odchyleń od normy, powinien być równomierny, aby móc mówić o dobrze wykonanej regeneracji.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ