Każdy kierowca musi od czasu do czasu odwiedzić serwis samochodowy. Co pewien czas nawet najbardziej zadbane auto trzeba oddać w ręce specjalisty. Jak takiego specjalistę znaleźć? Trzeba przeanalizować zachowania, które charakteryzują specjalistów i odróżniają ich od pozostałych osób naprawiających auta.

Odpowiednie podejście do klienta

Każdy klient chciałby, aby usługodawca, w tym przypadku pracownik warsztatu, traktował go w odpowiedni sposób. Niektórzy klienci oczekują wygodnego miejsca do odpoczynku, kawy, auta zastępczego…

Ale najważniejsze jest to, aby firma była profesjonalna, miała jasno określony cennik, odpowiednie narzędzia i wyszkolony zespół. Ważna jest także odpowiedzialność – a ta polega na precyzyjnym informowaniu o czasie naprawy.

Oczywiście, trzeba być wyrozumiałym – czasami po rozebraniu samochodu, na jaw wychodzą inne uszkodzenia, które trzeba usunąć. A to przedłuża naprawę i zwiększa jej koszty.

Ale profesjonaliści o tym informują. I pytają, czy klient wyraża zgodę na wykonanie kolejnych czynności.

Dobry warsztat samochodowy wydaje kartę przyjęcia pojazdu, w której wpisuje się przebieg, stan paliwa i wiele innych danych, a na koniec paragon i dokładny opis przeprowadzonych napraw. Wszystko po to, aby klient, w razie problemów, mógł wrócić z reklamacją.

Czystość w trakcie naprawy

Dobry warsztat samochodowy stosuje ochronne koszulki na siedzenia, aby nie zabrudzić ich smarem, a także ochronne pokrowce na boki i na poszczególne podzespoły w komorze silnika itd. To nie tylko kultura osobista. To konieczność. Zaolejenie, zabrudzenie detergentem, paliwem lub płynem hamulcowym paska rozrządu albo paska klinowego, kwalifikuje go do wymiany. Okładziny klocków hamulcowych, zabrudzone płynem hamulcowym lub smarem z łożyska też nadają się do wymiany. Niewielki opiłek metalu, który dostanie się do kanału dolotowego na przykład podczas wymiany przepływomierza, może całkowicie zniszczyć turbosprężarkę. Dlatego czystość jest konieczna. Czy można na nią liczyć w warsztacie, którzy wyglądem przypomina kuźnię?

Specjalista – nie ma mechaników od wszystkiego

Czasy złotych rączek minęły. W dobrym warsztacie kto inny zajmuje się lakiernictwem, kto inny naprawami mechanicznymi, a kto inny elektryką i elektroniką.

Profesjonalna diagnostyka – klucz do precyzyjnej naprawy

Jeśli w samochodzie doszło do awarii, naprawa w dobrym serwisie samochodowym rozpoczyna się od precyzyjnej diagnostyki. Pozwala ona na dokładne ustalenie, który podzespół albo który czujnik uległ awarii.

Niestety, w wielu małych warsztatach często spotykane są sytuacje, w których mechanik nie ma zielonego pojęcia o tym, która część się zepsuła i nie ma sprzętu, aby to sprawdzić. Naprawa odbywa się na zasadzie zgadywania – wymienia się jeden element, a jeśli to nie pomogło, to kolejny. A klient za to płaci.

Precyzyjna diagnostyka możliwa jest tylko wtedy, gdy warsztat dysponuje odpowiednim komputerem diagnostycznym z oprogramowaniem. Wiele małych warsztatów nadal nie ma nawet najprostszego interfejsu diagnostycznego, co dopiero mówić o komputerze.

Bez komputera można obecnie co najwyżej wymienić tarcze hamulcowe, klocki i opony. Bo w niektórych, nowoczesnych autach klasy premium, nawet wymiana akumulatora wiąże się z koniecznością jego zainstalowania. Nie wspominając o konieczności instalacji w oprogramowaniu auta takich elementów, jak wtryskiwacze czy czujniki.

Naprawa zgodna z zaleceniami producenta

Dobry warsztat samochodowy korzysta na bieżąco z dostępu do informacji technicznej, zapewnianej przez importerów aut. Mechanicy mogą korzystać ze szkoleń, z dostępu do materiałów drukowanych lub oferowanych online. Dzięki nim mają dostęp do dokładnych instrukcji, krok po kroku, jak wykonać daną naprawę.

Inna metoda to korzystanie z niezależnych publikacji drukowanych (np. profesjonalnych katalogów, w których znajdują się schematy i opisy napraw do starszych aut) lub programów warsztatowych, w których również można znaleźć czytelnie rozrysowane schematy i instrukcje.

Co oczywiste, materiały są płatne. Dlatego też w niektórych warsztatach w ogóle się z nich nie korzysta.

Ale i na to jest metoda. Producenci części zamiennych, produkujący dla aftermarketu, zapewniają darmowe szkolenia i ogólnodostępne materiały multimedialne, na przykład filmy instruktażowe, w których, krok po kroku, objaśniają jak dokonać naprawy i na co uważać. Trzeba jednak chcieć się szkolić i poszerzać wiedzę, z korzyścią dla klienta.

Stosowanie odpowiednich części zamiennych

Dobry mechanik stosuje oryginalne części zamienne, takie jak na pierwszym montażu albo tańsze zamienniki porównywalnej jakości. Stosowanie takich części daje pewność, że naprawa będzie trwała.

Korzystanie z odpowiednich narzędzi

W przypadku napraw silnika niemal każda śruba powinna być dokręcona z odpowiednią siłą. Moment dokręcenia podawany jest przez producenta auta, a aby go zachować, stosuje się specjalistyczne klucze dynamometryczne. Z odpowiednią siłą dokręca się świece zapłonowe, aby ich nie uszkodzić i zachować kompresję silnika, jak również świece żarowe, obecnie bardzo delikatne i kruche.

Wymiana rozrządu, jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych, wymaga ogromnej dokładności ze strony mechaników. Wystarczy delikatne przesunięcie jednego z kół, aby silnik uległ awarii a nawet zniszczeniu. Dlatego mechanicy korzystają z cech, naniesionych na blok silnika, a także z profesjonalnych blokad. Ale można też spotkać „specjalistów”, którzy koła pasowe wału korbowego i wałka rozrządu ustawiają „na oko” albo korzystają z białych markerów, którymi nanoszą „znaki” na koła i blok… Kto ponosi ryzyko wymiany silnika w przypadku utraty synchronizacji? Oczywiście, klient…

Informowanie o możliwych problemach

Dobry mechanik zawsze powinien poinformować klienta o tym, jakie skutki uboczne może mieć ingerencja w auto, niezgodna z zaleceniami producenta samochodu. Kierowcy często słuchają porad, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Przykładem może być awaria dwumasowego koła zamachowego. Jej usunięcie jest drogie, dlatego klienci szukają rozwiązań alternatywnych. W małych warsztatach na życzenie klienta montuje się w miejsce DKZ sztywne koło zamachowe ze sprzęgłem albo zestawy konwersyjne, z jednomasowym kołem zamachowym i sprzęgłem z powiększonymi tłumikami drgań skrętnych. Rzadko kiedy informuje się klienta o tym, że rozwiązanie takie działa tylko w nielicznych przypadkach. Może ono doprowadzić do zniszczenia skrzyni biegów i elementów układu napędowego. A do tego można zapomnieć o komforcie, bo auto drży i hałasuje.

Nie tylko usunięcie usterki – ale przede wszystkim jej przyczyny

W dobrym serwisie samochodowym usuwa się awarię, równocześnie eliminując jej przyczynę. W przeciwnym razie awaria się powtórzy. Przykładem może być zatarcie turbosprężarki. Oczywiście, wystarczy ją wymienić na nową i silnik odzyska moc. Ale prawdziwy profesjonalista poszuka przyczyny uszkodzenia turbiny – mógł nią być zatkany smok olejowy, niewłaściwa eksploatacja auta przez klienta, albo nieterminowa wymiana filtra powietrza.

Niektóre naprawy można wykonać tylko w ASO

Z niektórymi problemami może poradzić sobie  tylko ASO, bo tylko ono dysponuje odpowiednim oprzyrządowaniem. Wymiany poduszek powietrznych, wystrzelonych po wypadku, podejmuje się tylko ASO. Tak samo jak prozaicznej wydawałoby się naprawy, dotyczącej kodowania kluczyka do auta.

Tylko ASO jest w stanie dokonać instalacji niektórych czujników. Przykładem może być czujnik żyroskopowy systemu ESP, który często ulega uszkodzeniom w wypadkach. Jego wymiana nie jest tak skomplikowana, jak jego kalibracja, której można dokonać tylko w czasie jazdy, przy użyciu profesjonalnego komputera diagnostycznego.

Takich czujników w autach klasy premium jest o wiele więcej. Odpowiedniego sprzętu wymaga także obsługa tak delikatnych podzespołów, jak np. wtryskiwacze Common Rail czy cieniutkie świece żarowe, używane w nowoczesnych Dieslach.

Profesjonalny serwis – ASO Mazda

Przykładem tego, jak powinien wyglądać i być wyposażony dobry warsztat samochodowy, jest ASO Mazda. Serwis dysponuje odpowiednim wyposażeniem diagnostycznym, które pozwala na precyzyjne określenie przyczyn awarii. Warsztat posiada specjalistyczne, odpowiednio wyposażone stanowiska do napraw mechanicznych i blacharsko lakierniczych. Wyszkolony personel wykonuje naprawy, korzystając z instrukcji producenta, a także z części oryginalnych lub zamienników porównywalnej jakości, na życzenie klientów. Każdy może liczyć też na precyzyjne informacje, dotyczące przebiegu i kosztów naprawy. Znajdź najbliższego dealera lub serwis samochodowy Mazda.

 
Artykuł powstał dzięki pomocy producenta japońskich samochodów marki Mazda: https://www.mazda.pl

[Głosów:2    Średnia:3/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ