Awaria samochodu polegająca na uszkodzeniu panewek to poważna usterka. Często może doprowadzić do kosztownych napraw. Z chwilą, gdy część ta zużyje się bądź obróci, niemal w każdym przypadku wymagana będzie naprawa lub wymiana całej jednostki napędowej. Jaka jest przyczyna tego problemu? Jak zapobiec wytarciu panewek, aby nie ponosić kosztownych wydatków? Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje.

Czym są panewki korbowodowe?

Na początku warto zaznajomić się z samym terminem panewek korbowodowych.

Mianowicie, jest to najważniejsza część wchodząca w skład łożyska ślizgowego.

W łożysku tym obraca się czop wału korbowego. Dzięki temu możliwy jest stały,  symetryczny ruch kołowy całej konstrukcji. Wał z tłokami silnika połączony jest za pomocą korbowodów. Zaś tłoki z korbowodami łączą się przy użyciu panewek. Pokryte są stopem łożyskowym, który decyduje o ich wytrzymałości i przeznaczeniu.

panewki korbowodowe

Zdjęcie pochodzi ze strony bimex.pl

Rodzaje

Wyróżniamy następujące rodzaje panewek:

  • dwuskładnikowe – pokryte są stopem aluminium, swoje zastosowanie znajdą w średnio obciążonych silnikach typu benzyna czy diesel
  • trójskładnikowe – oprócz warstw stali i aluminium posiadają również warstwę ślizgową, głównie przeznaczone są do pracy silnika na wysokich obrotach
  • lite – wykonane są w całości ze stopów, coraz rzadziej stosowane ze względu na nietrwałość przy dużych obciążeniach silnika

Do czego służą?

Panewki usytuowane są w podstawie korbowodu. Mają za zadanie zmniejszać siłę tarcia, która występuje w wyniku obracania się czopów wału. Każda z takowych części jest wyposażona w szczelinę, do której transportowany jest olej silnikowy. W momencie, kiedy dostarczana jest odpowiednia ilość oleju, zminimalizowane zostaje tarcie wynikające ze zmiany ruchu tłoka – z posuwistego, na ruch obrotowy.

Po czym poznać, że część nadaje się do wymiany?

Panewki, jak każda inna część eksploatacyjna, z czasem mogą ulec zużyciu. Jednak jak w porę zauważyć, że część ta wymaga wymiany? Wbrew pozorom to bardzo trudne. Jej wytarcie nie zawsze daje wyraźne objawy.

Element ten w związku z funkcją, jaką pełni, jest stale narażony na intensywną eksploatację. Dlatego, co jakiś czas warto przeprowadzać wgląd profilaktyczny do samochodu. Najczęściej awarię panewek powoduje zapychanie się kanałów, do których dociera olej lub nie dociera do niej w ogóle, co w następstwie skutkuje zatarciem się części. Ponadto wskazana jest kontrola czystości oleju. Wszelkie zanieczyszczenia typu opiłki czy zużyte fragmenty filtra również mogą stać się przyczyną usterki. Warto też skorzystać z preparatu uszczelniającego silnik.

Jednym z widocznych objawów, z jakich możemy wywnioskować wytarcie części jest charakterystyczny stukot. Pojawia się on w dolnej części komory silnikowej, podczas pracy samochodu na biegu jałowym. Jednak może on nasilać się wraz ze wzrostem obrotów silnika. Taki odgłos powinien być wskazówką dla kierowcy, aby nie lekceważyć problemu.

Skutki usterki

W przypadku, gdy kierowca zbagatelizuje problem może dojść do tzw. odwrócenia panewki wału silnika. Polega to na tym, że z chwilą, gdy część nie dostaje odpowiedniej ilości smarowania zaprzestaje ślizgać się po wale korbowodowym i wywołuje dużą siłę tarcia.

W wyniku tego zwiększa się temperatura, wskutek czego element zostaje wciągnięty przez wał korbowy do środka. Niewątpliwie powoduje to wiele usterek zarówno tej części, jak i samego wału. W najgorszym wypadku usterka ta może przebić blok silnika, co powoduje jego całkowite zniszczenie.

Im wcześniej tym lepiej

Zgodnie z zasadą – im wcześniej wymienimy wytarte panewki, tym lepiej. Zazwyczaj, gdy usterka objawia się wraz ze stukotem na tanią naprawę może być niestety za późno. Dlatego, przy profilaktycznej wymianie oleju warto sprawdzać stan techniczny części eksploatacyjnych i ewentualnie zdecydować się na prewencyjną wymianę panewek. Jeśli część zostanie wymieniona w porę, nie musimy bać się o przemierzanie kolejnych kilometrów.

Jakie części wybrać?

Jak wiadomo, jakość części ma duży wpływ na poprawne działanie oraz trwałość. Na polskim rynku prosperuje kilka firm zajmujących się produkcją takowych części, dobrych jakościowo, dużą popularnością cieszą się panewki Bimet, produkowane przez firmę Brimex, która działa na polskim rynku od 20 lat. Raczej wskazane jest wystrzegać się ofert nieznanych, zagranicznych firm, oferujących atrakcyjną cenę. Metale używane do produkcji części mogą być różnego pochodzenia, co skutkuje pogorszeniem usterki.

Jak wygląda wymiana panewek

Pierwszym krokiem jest ściągnięcie miski olejowej. Następnie należy odkręcić stopę korbowodu, co umożliwi nam dostęp do panewek. W niektórych modelach samochodu, aby dostać się do owej części konieczne jest zdjęcie głowicy silnika. Jest to bardzo pracochłonne zajęcie. Dlatego też zaleca się oddanie pojazdu do sprawdzonego warsztatu samochodowego, gdyż samodzielna praca przy wymianie panewek może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

wymiana panewek

Jak zapobiec tego typu usterce?

Aby ustrzec się przed usterką tej części należy przede wszystkim regularnie sprawdzać stan oleju silnikowego. Kluczowa jest wymiana oleju. Im częściej będzie on zmieniany, tym niższe będzie ryzyko wystąpienia awarii. Należy również zwrócić uwagę na jego czystość. Różnego rodzaju opiłki bądź inne zanieczyszczenia uniemożliwiają poprawne smarowanie.

Kolejną kwestią, która zapobiega powstaniu usterki jest wydajna pompa olejowa.

W przypadku, gdy ciśnienie z jakim podaje olej będzie zbyt niskie, wówczas może dojść do zatarcia panewek, jak również silnika. Wskazane jest sprawdzać, czy pompa działa z należytym ciśnieniem.

Dodatkowo należy kontrolować filtr oleju, stan czystości miski olejowej jak również drożność samej pompy.

Podsumowanie

Zużycie wspomnianej części to często spotykane zjawisko. Warto profilaktycznie przeglądać samochód, aby zapobiegać różnorakim awariom, wywołanym wskutek wytarcia się elementu. Kierowca zobowiązany jest do regularnej wymiany oleju. W ten sposób zminimalizuje ryzyko powstania różnego rodzaju usterek.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ