Po czym poznać nieszczelność pokrywy zaworów

Do uszkodzenia uszczelki pokrywy zaworów może dojść w każdym aucie. Jej zużycie występuje naturalnie w trakcie eksploatacji. W niektórych samochodach ten problem może nastąpić szybciej, a w niektórych później. Bardzo wiele zależy od modelu pojazdu. Żywotność wytrzymałych i dobrze wykonanych uszczelek to około 15 lat, ale gdy auto ma więcej niż 10 lat, jego użytkownik musi być gotowy na to, że uszczelka może ulec zniszczeniu.

Czym jest pokrywa zaworów

Pokrywa zaworów jest elementem, który chroni elementy silnika takie jak wałki rozrządu i mechanizm sterowania zaworami. Te części są smarowane olejem silnikowym, więc pokrywa musi być bardzo szczelna – w innym wypadku olej wydostanie się na zewnątrz. W przypadku konieczności wymiany, nową pokrywę zaworów można zakupić pod adresem: https://deler.pl/c/silnik/pokrywa-zaworow.

Pokrywa zaworów łączy się z głowicą silnika, a między nimi montowana jest specjalistyczna, gumowa uszczelka pokrywy zaworów, która stanowi o ich szczelnym połączeniu. Guma nie jest materiałem odpornym na zużycie. Uszczelka wraz z jego upływem jest coraz bardziej podatna na pęknięcia i sztywnienie. Zużycie może doprowadzić do powolnego sączenia oleju spod pokrywy na skutek nieszczelności.

Uszkodzona uszczelka pokrywy zaworów – objawy

Pierwszym objawem uszkodzenia uszczelki pokrywy zaworów jest wzrost zużycia oleju. Na pierwszy rzut oka z autem nic się nie dzieje, po prostu wzrasta zużycie, jednak w pewnym momencie znacznie zaczyna przekraczać dopuszczalny litr na 1000 km. Drugim objawem są czarne, tłuste, mokre, olejowe plamy na bloku silnika, powstałe nie poprzez nieuwagę przy dolewaniu, a przez ubytek w uszczelce.

pokrywa zaworów

Jest to bardzo niebezpieczna awaria. Ubytki oleju silnikowego powodują zupełnie niepotrzebne i coraz większe zużycie silnika, który w najgorszym wypadku może ulec zatarciu z powodu całkowitego braku oleju. Olej, który wycieka na drogę, może spowodować poślizg innego uczestnika ruchu, a ciągłe dolewanie oleju do samochodu jest bardzo nieopłacalne.

Aby mieć pewność, że doszło do zużycia uszczelki pokrywy zaworów, warto dokładnie umyć blok silnika. Jeżeli olejowe plamy znów pojawią się na jego bokach, czy w górnej części to doszło do uszkodzenia uszczelki. Taki obrót spraw spowodowany jest upływem czasu i pracą w bardzo zmiennych warunkach. Guma poddawana przez lata wpływom wysokiej i niskiej temperatury oraz wysokiemu ciśnieniu po prostu się zużywa. Wadliwą uszczelkę należy wymienić.

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów

Wybierając nową uszczelkę, należy zwrócić uwagę na jej jakość. Różnice w cenach pomiędzy produktami z wyższej oraz niższej półki są naprawdę nieznaczne. Warto dołożyć trochę pieniędzy i pamiętać, że dobra uszczelka posłuży przez długie lata, podczas gdy tańszy zamiennik bardzo szybko może ulec zniszczeniu i wygeneruje kolejne koszty i konieczność naprawy. Uszczelka pod pokrywę zaworów kosztuje między 20 a 50 zł, natomiast profesjonalny montaż zazwyczaj w granicach 100 zł. Nowe uszczelki pokrywy zaworów można znaleźć na https://deler.pl/c/uszczelki/uszczelka-pokrywy-zaworow. Całkowity koszt wymiany uszczelki pokrywy zaworów, nawet w najczarniejszym scenariuszu wyniesie 150 zł. Niektórzy mechanicy czasami stosują alternatywne, niezbyt profesjonalne rozwiązania, które tymczasowo naprawią problem. Mowa tutaj o zastosowaniu wysokotemperaturowego silikonu, który zaaplikowany pomiędzy pokrywę, a głowicę silnika powinien zrekompensować nieszczelność, spowodowaną ubytkiem w uszczelce.

Jak wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów?

Zanim przystąpi się do wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów, w pierwszej kolejności należy oczyścić pokrywę z głowicy silnika. Zanieczyszczenia na niej zgromadzone nie mogą dostać się do środka. W zależności od samochodu kolejność i wygląd kolejnych kroków może się różnić. W niektórych modelach nad pokrywą silnika mogą znajdować się filtry powietrza lub przewody wysokiego napięcia, elementy te należy zdjąć w pierwszej kolejności. Następnie należy zdjąć pokrywę z głowicy silnika i usunąć starą uszczelkę. Należy jednak pamiętać, że powinno się dokładnie usunąć jej pozostałości – zarówno z pokrywy, jak i z głowicy.

Ponadto, powierzchnię montażową trzeba dokładnie sprawdzić pod kątem ewentualnych uszkodzeń, które mogłyby naruszyć i w niedalekiej przyszłości zniszczyć nowo założoną uszczelkę. Niezwykle istotne jest odpowiednie dokręcenie pokrywy zaworów na swoje miejsce z odpowiednią siłą – wystarczająco dużą, aby uszczelnić połączenie, ale jednocześnie nie za dużą, aby nie uszkodzić nowej uszczelki. Warto również użyć nowych śrub mocujących, a do montażu niezbędny będzie klucz dynamometryczny oraz znajomość momentu dokręcenia śrub. Takie informacje można znaleźć w książkach warsztatowych lub w informacji technicznej producenta. Po wymianie uszczelki pod pokrywą zaworów należy uzupełnić poziom oleju silnikowego. Przy okazji można również wymienić go na nowy z filtrem.

[Głosów:2    Średnia:3/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ