Wahacz – mechanizm w zawieszeniu pojazdu

0
841

Każdy właściciel samochodu staje przed koniecznością zadbania o właściwy stan tworzących go mechanizmów. Elementem szczególnie podatnym na uszkodzenia, a przez to nastręczającym wielu kierowcom nie lada problemów, jest zawieszenie pojazdu, zwane niekiedy także podwoziem. Zawieszenie to rozbudowany zespół mechanizmów, którego zadaniem jest odpowiedni rozkład ciężaru pojazdu oraz przenoszenie siły powstającej w trakcie przemieszczania się. Jednym z najważniejszych mechanizmów, tworzących zawieszenie, są elementy służące do prowadzenia koła. Odpowiadają one za jego właściwe ułożenie oraz prowadzenie w trakcie korzystania z pojazdu. Jednym z najczęściej stosowanych mechanizmów jest w tym przypadku drążek poprzeczny, drążek wzdłużny lub – często występujący – wahacz.

Najczęściej stosowane mechanizmy w prowadzeniu kół

Wahacz to obrotowy mechanizm obsługujący koła w różnego rodzaju pojazdach mobilnych, w tym między innymi w samochodach osobowych. Sposób poruszania się wahacza jest dość prosty – wykonuje on obroty wokół własnej osi, z ograniczonym kątem obrotu. W celu amortyzacji wibracji wynikających z ruchu koła po nierównej nawierzchni, wahacze są izolowane specjalnymi tulejami wykonanymi z metalu i gumy. Dzięki temu wywoływane przez nie drgania są mniej odczuwalne przez pasażerów i osobę kierującą pojazd.

Jak w przypadku każdego mechanizmu, wahacz nie jest elementem wiecznym, lecz w trakcie korzystania z pojazdu ulega on stopniowym uszkodzeniom. Czas użytkowania wahacza różnić się może od wielu czynników: począwszy od takich jak styl jazdy, częstość użytkowania pojazdu, skończywszy na samej jakości nawierzchni, po której najczęściej się przemieszczamy. Niestety, stan polskich dróg nie wpływa pozytywnie na żywotność wahaczy. Z tych powodów jest on mechanizmem, który od czasu do czasu wymaga wymiany. Jest to o tyle istotne, że podróż samochodem z uszkodzonym wahaczem nie tylko przekłada się na sam komfort jazdy, lecz stanowić może zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżujących.

Najszybciej zużywającą się częścią wahacza są umieszczane na jego zakończeniach elementy gumowe. W przeciwieństwie do części metalowych, które są niezwykle trwałe, guma dość łatwo ulega zużyciu w trakcie korzystania z pojazdu. Ponadto, sam materiał gumowy ulega powolnemu „starzeniu się”, co znacząco obniża jego wytrzymałość.

Materiał wykonania wahaczy

Wahacze wykonane są z trwałych materiałów, przede wszystkim odpowiednich stopów metalowych, niekiedy uzupełnionych o lekkie i trwałe aluminium. Spotkać można także wahacze żeliwne, choć występują wyłącznie w wybranych modelach samochodów. W zależności od modelu wahacza, może mieć formę zamkniętą, gdy wykonany jest z jednolitego materiału, lub otwartą, gdy jest pusty wewnątrz. W różne rodzaje wahaczy z łatwością można zaopatrzyć się w internecie, między innymi w sklepie internetowym aczesci.pl.

Kształt wahacza zależy między innymi od miejsca jego zainstalowania. Wśród wahaczy stosowanych na osi przedniej, najczęściej spotykamy rozgałęziające się kształty, w kształcie litery A lub wygiętego U (taki kształt przyjmują na przykład wahacze e46); wahacze proste stosowane są głównie na osi tylnej.

Jak rozpoznać awarię wahacza?

Awaria wahacza jest możliwa do zdiagnozowania na podstawie zachowania pojazdu w trakcie poruszania się. Przede wszystkim, awaria objawia się poprzez znaczące i łatwo odczuwalne pogorszenie komfortu jazdy i samego sposobu prowadzenia pojazdu. Niekiedy, psujące się wahacze wydają określone, metaliczne odgłosy, podobne do skrzypienia lub łomotania. Ich występowanie nasila się w trakcie przemieszczania się po nierównej nawierzchni. Jeśli awaria wahacza dotyczy jego gumowych tulei, wówczas mogą one powodować odgłosy przygłuszonego pukania. Również sama sterowność samochodu ulega obniżeniu w sytuacji awarii. Samochód słabiej reaguje na ruchy kierownicą lub, w trakcie ruszania, może wywoływać silne szarpnięcia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ