świece zapłonowe

Świece zapłonowe stanowią serce silnika benzynowego. To one wytwarzają iskrę, która zapala mieszankę paliwowo- powietrzną. Pracują w niezwykle ciężkich warunkach- ogromnie napięcie elektryczne, ciśnienie sięgające 100 barów, temperatura bliska 1000 stopni Celsjusza. Każdy z producentów samochodów, a ściślej silników, dokładnie określa jakie świece w nich stosować.

Jaki rodzaj do jakiego silnika?

W silnikach Diesla zapłon mieszkanki następuje samoczynnie, występują w nich świece żarowe, używane praktycznie tylko przy rozruchu silnika. Podgrzewają one komorę spalania, im szybciej to zrobią, tym szybciej uda się zapalić silnik. W „benzyniakach” świeca pracuje w każdym cyklu spalania- wytworzona iskra stanowi początek ruchu tłoka. Świece wyposażone są w elektrody, które mogą być wykonane z różnych materiałów. Standardowe, kosztujące ok. 10 zł za sztukę, maja wytrzymałość ponad połowę mniejszą, niż irydowe. Z kolei świece platynowe, zgodnie z deklaracjami producentów wytrzymujące ponad 100 000 km przebiegu są najdroższe. Wpływ na trwałość ma również ilość elektrod w świecy. Należy pamiętać, by zawsze dobierać je zgodnie z katalogami, bowiem zamiana świecy jednoelektrodowej na wieloelektrodową nie zawsze musi wyjść silnikowi na dobre. Dlatego pamietajmy, by przed zakupem zerknąć do instrukcji obsługi.

Do silnika z gazem polecam….

Spalanie gazu zamiast benzyny powoduje wytworzenie wyższej temperatury. Dlatego w takiej sytuacji najlepiej sprawdzą się świece irydowe lub platynowe, koniecznie z przewodami zapłonowymi o podwyższonej trwałości. Inaczej czekają nas niespodzianki w pracy silnika, które mogą zakończyć się nawet jego uszkodzeniem.

Jak często wymieniać świece?

Deklarowana przez producentów żywotność świec iskrowych to od 30 000 do 100 000 km przebiegu. Ze względu na korzystny stosunek do jakości warto zdecydować się na świece platynowe.
W wypadku silników Diesla używa się świece do momentu w którym po prostu się zużyją, trudno więc mówić to o konkretnych wytycznych. Ich kresie ich życia będzie świadczyć trudność w
uruchomieniu silnika.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ