Silniki samochodowe nowej generacji są sporym wyzwaniem w kwestii technologii tłumienia drgań w układach przeniesienia napędu. Powszechne wcześniej tłumiki drgań znajdujące się na tarczy sprzęgła nie były już wystarczającym rozwiązaniem dla rozbudowanych, mocnych silników z turbodoładowaniem. Silniki nowej generacji, wytwarzające wysoki poziom drgań skrętnych są zbyt silne by wystarczył do ich tłumienia zwyczajny tłumik drgań.

Firma LUK zdająca sobie sprawę z rosnącego zapotrzebowania na technologię zapewniającą wystarczające tłumienie drgań generowanych przez mocne silniki rozpoczęła w latach 70. ubiegłego wieku pracę nad innym, niż tłumik drgań osadzony na tarczy sprzęgła, rozwiązaniem. Inżynierowie firmy LUK zaproponowali koło dwumasowe, którego tłumienie polega na przyłączeniu do wału korbowego dwóch mas, które mogą się wzajemnie kątowo przemieszczać. Wynalazek ten okazał się sukcesem, i aktualnie jest powszechnie stosowany już nie tylko w silnikach diesla ale coraz częściej i w silnikach benzynowych.

Zasady montażu koła dwumasowego

W momencie usterki należy pamiętać iż wymianie podlega cały zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym. Kompletny zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym zawiera sprzęgło (tarczę, docisk, łożysko albo centralny wysprzęglik) razem z dwumasowym kołem zamachowym oraz śrubami koniecznymi do jego montażu. Tego typu kompletny zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym przeznaczony jest do konkretnego modelu samochodu i jest idealnym rozwiązaniem, dzięki jednoczesnemu zakupowi wszystkich niezbędnych do montażu elementów w jednym komplecie unikniemy ewentualnych pomyłek w samodzielnym doborze oraz zaoszczędzimy czas, który musielibyśmy poświecić na kompletowanie elementów. 

Wymiana koła dwumasowego w zestawie ze sprzęgłem jest jedną z najbardziej kosztownych napraw, często występujących we współczesnych samochodach. Koszt takiej usterki może wynieść nawet 5.000 – 7.000 złotych. Dlaczego więc zamiast wymieniać całości zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym nie możemy po prostu naprawić koła dwumasowego? Odpowiedź jest prosta, producenci kół dwumasowych w ogóle nie przewidzieli tego typu rozwiązania, o czym świadczy całkowicie nierozbieralna konstrukcja kół dwumasowych. Poniekąd można próbować rozwiercić nity, ale i tak części zamienne do kół dwumasowych są niedostępne, co stanowi barierę trudną do pokonania. 

Pomimo tego na rynku funkcjonują firmy oferujące regenerację kół dwumasowych. Tego typu usługa kosztuje w granicach 400 – 600 złotych, jednak nie zawsze efekt takich napraw jest zadowalający. Sprężyny i tłumiki należą do zużywających się elementów koła dwumasowego, a podczas regeneracji zastępuje się je sprężynami wytwarzanymi na zamówienie, które nie zawsze są dobrze dobrane i nie zawsze charakteryzują się odpowiednimi parametrami. W efekcie zregenerowane w ten sposób koło dwumasowe może nie pracować prawidłowo i nie tłumić skutecznie drgań, co za tym idzie doprowadzając do głośnej pracy układu przeniesienia napędu. Obniżony komfort nie jest jedynym problemem, zbyt sztywne sprężyny w kole dwumasowym mogą spowodować, iż na skrzynię biegów i półosie napędowe przenoszone są zbyt wysokie obciążenia. Niska kultura jazdy może doprowadzić do ich uszkodzenia.

Sprawdź ceny sprzęgła z kołem dwumasowym do Audi A4 B8 w sklepie internetowym Sprzeglo.com.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ