Choć jest to wynalazek z poprzedniej epoki, wiele samochodów nadal posiada na swoich pokładach korektory siły hamowania, zapobiegające blokowaniu kół i uszkodzeniu klocków hamulcowych. Przed wynalezieniem systemu ABS, który przejął rolę korektora, był on pomocną modernizacją, zapobiegającą poślizgom. W nowoczesnych modelach aut, ABS wspomagany jest elektronicznym układem EBD.
Rozwiązania konstrukcyjne
Przed zastosowaniem pierwszych rozwiązań korekcyjnych, klocki hamulcowe zużywały się nierównomiernie z powodu rozbieżności działających sił na poszczególnych kołach. W fazie wstępnej stosowania powstało wiele pomysłów na rozwiązanie problemu nierównomiernej dystrybucji siły hamowania dla każdego koła. Najwięcej punktów za użyteczność dostały trzy rozwiązania techniczne:
- wykorzystujące sterowanie wahaniami ciśnienia bezpośrednio w przewodach hamulcowych. Niwelowana jest nadmierna presja w pojedynczych przewodach lub ustalany jest stały stosunek ciśnień w strefach przedniej i tylnej osi.
- intensywność hamowania sterowana jest opóźnieniem. Jest to tak zwane sterowanie bezwładnościowe. Zmiany siły hamowania odbywają się w sposób ciągły i dotyczą niezależnie osi przedniej i tylnej.
- wpływ na siłę hamowania ma stopień obciążenia osi. Statyczne obciążenie osi pojazdu przekłada się w sposób bezpośredni na intensywność hamowania i skrócenie drogi zatrzymania pojazdu.
Budowa korektorów hamowania
Ażeby zabezpieczyć klocki hamulcowe przed nierównomiernym zużyciem lub zniszczeniem system hamulcowy wyposażony bywa w zestaw zaworów. Zawory zaś w zestaw czujników mierzących i analizujących statyczne wartości ciśnienia w kontrolowanych rejonach sieci. Działanie zaworów sterujących wymaga fizycznej akcji. System dźwigni, tłoczków oporowanych sprężynami i iglic wymusza zmiany ciśnienia. System działa symultanicznie na obu osiach pojazdu.
Zawory regulujące przepływ czynnika wywołującego zmiany ciśnienia montowane są w niewielkiej odległości od pompy hamulcowej. Zaawansowane systemy sterowania siłą hamowania analizują w sposób analogowy obciążenie tylnej osi, odczytując poprzez ruch cięgieł pozycję osi w pionie. Ruch obciążonej osi w pionie działa na pociągacz i powoduje napinanie dźwigni, która ściska sprężynę dławiącą zawór.
Wpływ korekcji na zużycie klocków hamulcowych
Niedostatki działania systemu korekcyjnego mogą wpływać namacalnie na zużycie głównego elementu wywołującego hamowanie. Klocki hamulcowe mogą w różnym stopniu ulegać zużyciu lub uszkodzeniom:
- nierównomierne starcie zewnętrznych lub wewnętrznych elementów
- klinowe fazowanie
- zeszklenie
- popękanie
- zachodzenie na tarczę.