Co to jest AdBlue i do czego służy?

AdBlue to specjalny roztwór, który stosuje się w ciężarówkach, autobusach, a od niedawna również w niektórych autach osobowych. Jego zadaniem jest rozkładanie na czynniki pierwsze szkodliwych substancji wydzielanych wraz ze spalinami. Co warto wiedzieć o AdBlue?

AdBlue, czyli wodny roztwór mocznika

Preparat AdBlue to po prostu wodny roztwór mocznika, w którym znajdziemy 32,5 % mocznika i 67,5 % wody demineralizowanej. Jest stosowany po to, aby silniki spełniały ustawowo narzucone normy emisji spalin EURO 5 i EURO 6. Wtryskuje się go przed katalizatorem znajdującym się w układzie wydechowym. Powstały z AdBlue amoniak reaguje z tlenkiem azotu. Roztwór rozbija więc trujące tlenki azotu (NOx), przetwarzając je w  niegroźne : wodę oraz N2. W teorii AdBlue pozwala na obniżenie emisji tlenków aż o 90 %. Stosowanie tego preparatu jest obowiązkowe w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów. Układy wymagające używania roztworu znajdują się też m.in. w nowoczesnych Dieslach różnych marek.

Co się stanie, jeżeli w układzie zabraknie płynu?

Zdecydowanie nie warto doprowadzać do takiej sytuacji. Roztwór pozwala spełnić normy emisji gazów EURO 5 i EURO 6. Na szczęście, zazwyczaj zostaniemy dużo wcześniej poinformowani przez układ o konieczności uzupełnienia płynu. Gorzej, jeżeli będziemy te powiadomienia nagminne ignorować. Wówczas konsekwencje mogą być bardzo problematyczne. Gdy AdBlue faktycznie się skończy, silnik przejdzie w tryb awaryjny skutkujący znaczącą redukcją mocy. Niestety, żeby odblokować tryb awaryjny, często konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym i podłączenie komputera diagnostycznego. Jak widać, płyn najlepiej uzupełnić jak najszybciej po pojawieniu się komunikatu.

Co jeszcze warto wiedzieć? Przechowywanie i użytkowanie AdBlue

AdBlue wymaga odpowiednich warunków przechowywania. Źle znosi wysokie temperatury powyżej 25 stopni Celsjusza, a także niskie (-11 stopni). Nie zaleca się też długotrwałego składowania roztworu. Zbyt niskie temperatury mogą doprowadzić do wytrącenia się kryształków mocznika. Za to zbyt wysokie powodują, że produkt traci swoje właściwości.

Ze względu na wysokie właściwości korozyjne roztworu Adblue, przelewanie go ze zbiorników powinno się odbywać przy użyciu specjalnych pomp i zestawów nalewczych dedykowanych (czyt. odpornych na korozję).

Częstym błędem użytkowników pojazdów korzystających z Adblue, jest przewożenie roztworu w  bańkach po oleju napędowym,

W takich przypadkach jest to gotowy przepis na katastrofę.  Układy uzdatniania spalin są bardzo wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia, już kilka kropli oleju może spowodować uszkodzenie układu o wartości kilku tysięcy złotych.

Dlatego bezwzględnie zaleca się  przewożenie Adblue tylko w oryginalnych pojemnikach, przeznaczonych tylko do tego roztworu. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ