Spalenie sprzęgła - podstawowe informacje

Jednym z elementów układu napędowego jest sprzęgło, które w czasie eksploatacji samochodu może ulec różnego rodzaju usterkom. Jedną z możliwych awarii jest, zwane potocznie, „spalenie” sprzęgła. Do tego niepożądanego zjawiska dochodzi, wtedy gdy temperatura sprzęgła wzrasta do poziomu, w którym zużyciu ulegają okładziny cierne. Powyższe części mogą się stopić, a w najgorszych przypadkach spalić, zgodnie z potocznym określeniem tej awarii. Objawów tego stanu nie da się nie zauważyć.

  • Najczęściej daje się wyczuć intensywny swąd (podobny do tego przy zużyciu hamulców), na skutek wysokiej temperatury.
  • Bywa, że z okolic skrzyni biegów wydobywa się także dym, który nie budzi wątpliwości, co do źródła pochodzenia.

Takie poważne i charakterystyczne symptomy często oznaczają także, że kierowca nie jest wstanie włączyć ani zmienić biegu, a co za tym idzie dalsza podróż staje się niemożliwa. Przy spalonym sprzęgle najbardziej „poszkodowana” jest tarcza tego elementu, a dokładnie wspomniana wcześniej okładzina cierna. Odkształceniu mogą jednakże ulec także docisk i koło zamachowe.

Żywotność sprzęgła

Awaria w postaci spalenia sprzęgła nie bierze się znikąd. Normalną konsekwencją eksploatacji samochodu jest zużywanie się poszczególnych części. Sprzęgło to na tyle wytrzymały element, że producenci mogą określać jego żywotność nawet na kilka tysięcy kilometrów przebiegu. Aby jednak było to możliwe do osiągnięcia użytkownik pojazdu powinien odpowiednio korzystać ze sprzęgła. Z technicznego punktu widzenia za spalenie sprzęgła odpowiada tzw. ślizganie, czyli zjawisko, w którym prędkość ruchu tarczy sprzęgła nie jest kompatybilny z ruchem koła zamachowego i docisku. Podkreślić należy, iż minimalny poślizg występuje przy każdym ruszaniu, ale przekroczenie pewnych norm może nas kosztować spaleniem sprzęgła. Przyczyniamy się do takiego stanu w kilku przypadkach.

Styl jazdy a wpływ na sprzęgło

Bardzo niepożądane jest agresywny styl jazdy, kiedy to kierowca doprowadza do ogromnych przeciążeń sprzęgła, poprzez ruszanie z piskiem opon czy też tzw. „strzały sprzęgła”, czyli gwałtowne zmiany biegów. Jest to praktyka zabójcza w stosunku dla kondycji sprzęgła. Wyjątkowo niewskazana jest także jazda na półsprzęgle, czyli zbyt długie wciskanie sprzęgła, albo nawet nagminna jazda z nogą na tym pedale. Jeśli zdarzają się nam takie nawyki, warto nieco skorygować styl jazdy. Również duże obciążenia pojazdu źle wpływają na stan sprzęgła. Ciężkie przyczepy czy ładunki mogą przyczynić się do wystąpienia zużycia i spalenie sprzęgła. Warto więc dostosować ewentualny ciężar do możliwości samochodu lub całkowicie unikać takich sytuacji. Jazda w górzystym terenie także potrafi „dać w kość” temu elementowi układu napędowego. Ruszanie pod górę generuje wyższe obroty silnika. Za tym zjawiskiem „nadążyć” musi sprzęgło, którego poślizg staje się wówczas znacznie większy.

Kiedy naprawa sprzegła?

Nie da się jednoznacznie określić ile negatywnych oddziaływań na sprzęgło musi wystąpić, aby uległo ono spaleniu. Czasem, nawet po gwałtownym, ale jednorazowym zużyciu, po jakimś czasie wszystko samo wróci do normy, bez konieczności jakichkolwiek napraw (sprzęgło ostygnie). Równie dobrze jednak, może zdarzyć się, że awaria, która przydarzy się nam po raz pierwszy, skończy się wymianą całego podzespołu. Warto jednak pamiętać, że zasadniczo sprzęgło narażone jest na spalenie szczególnie wtedy, gdy jest zużyte, a my nie dbamy odpowiednio o jego stan. Więcej o objawach kończącego się sprzęgła przeczytasz na www.sprzegla24.pl

Koszty naprawy 

Spalenie sprzęgła to często stan wymagający kompleksowej naprawy, w postaci wymiany całego elementu na nowy. Niekiedy właściciele samochodów decydują się na wymianę jedynie samej tarczy sprzęgła, której okładzina cierna jest mocno zużyta na skutek wysokich temperatur. Niestety nie zawsze jest to zabieg wymarszczający. Bardzo często wymienić należy także docisk, a nawet koło zamachowe. Także te elementy mogą ucierpieć na skutek niewłaściwej eksploatacji i „przypalenia” (odkształcenia powierzchni, degradacja smaru). Stojąc w obliczu naprawy spalonego sprzęgła należy liczyć się z wysokimi kosztami naprawy, na które składają się wydatki na nowe części oraz robocizna. Nie warto jednak oszczędzać. Najlepiej wymienić za jednym razem wszystkie kompatybilne ze sobą elementy, gdyż wtedy naprawa będzie efektywna i długotrwała.

[Głosów:2    Średnia:2.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ