Nowy samochód w firmie

Aktualnie wyróżniamy kilka rodzajów leasingu, wśród najbardziej popularnych znajduje się finansowy i operacyjny. Z każdym z nich związane są inne zasady przepisów podatkowych. Bardzo często właśnie one determinują wybór określonej formy. Co zatem znajduje się wśród najważniejszych kwestii w przypadku leasingu operacyjnego?

Samochód jako składnik majątku

Pierwsze i najistotniejsze pytanie, jakie się nasuwa: czy leasingowany samochód wlicza się do majątku leasingobiorcy? Przy operacyjnym pozostaje on w składnikach leasingodawcy. Leasingobiorca korzystający z takiego samochodu może natomiast wliczyć miesięczne raty w koszty uzyskania przychodu. Dodatkowo wydatki te mogą zostać zwiększone o wartość opłaty wstępnej. 

Leasing operacyjny związany jest z niższymi kosztami początkowymi w porównaniu do leasingu finansowego. Nie trzeba angażować wysokiego kapitału własnego. Jest tak między innymi, dlatego, że w przypadku leasingu finansowego podatek VAT opłacany jest w całości już na początku trwania umowy. Przy leasingu operacyjnym tymczasem wydatek ten rozbijany jest na mniejsze raty. Koszt taki doliczany jest do każdej z rat. To jeden z głównych czynników, który sprawia, że forma ta należy do najpopularniejszych w naszym kraju.

Inne korzyści dla podatnika

Wybór ostatecznej formy zależy w dużej mierze od indywidualnej sytuacji podatnika, a konkretnie wykonywanej przez niego działalności. Znaczenie ma tu ponadto okres użytkowania takiego przedmiotu. W tym przypadku jest on stosunkowo krótki. W efekcie bieżące koszty działalności są znacznie większe, co przekłada się na obniżenie podstawy opodatkowania.

Inne cechy charakterystyczne leasingu operacyjnego

Dodatkowo z racji tego, że przedmiot amortyzacji wlicza się do składników majątku leasingodawcy, na nim ostatecznie spoczywa obowiązek dokonywania amortyzacji tego przedmiotu.

Bardzo ważną kwestią jest także możliwość wykupu takiego pojazdu po okresie leasingowania auta. Istotne jest, aby dokładnie zapoznać się ze szczegółami umowy, które dotyczą właśnie tego aspektu. Są to bowiem regulacje indywidualne i nie zawsze są identyczne u różnych podmiotów proponujących tego typu usługi. Podobne zasady mamy w przypadku maszyn, nieruchomości, czy sprzętu, który jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy warto negocjować?

Pomimo że leasing stanowi wydatek, który rozbity jest na mniejsze raty i tak warto negocjować z leasingodawcą obniżenie takiego kosztu. Przedmiotem dyskusji może być: koszt ubezpieczenia i cena przedmiotu umowy. Takie rozmowy mogą dotyczyć ponadto cesji umowy, a także przywilejów związanych m.in. z kartą paliwową.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ