Przyglądając się przyczepom kempingowym poruszającym się po polskich drogach można odnieść wrażenie, że koła podporowe są obowiązkowym elementem wyposażenia tego typu przyczep. Czy tak jest w rzeczywistości i przepisy prawa wymagają stosowania koła podporowego w przyczepach kempingowych?
Już na samym początku należy wyraźnie podkreślić, że żadne polskie lub unijne przepisy prawne nie dotyczą kwestii wyposażenia przyczepy kempingowej w koło podporowe. Jedyne o czym należy pamiętać wyposażając przyczepę w tego typu akcesoria jest to, żeby zamocowanie koła podporowego zapewniało jego stabilne przymocowanie do ramy przyczepy, a tym samym aby nie stwarzało ono żadnego zagrożenia podczas jazdy. Należy również pamiętać o wysokości montażu – koło podporowe musi być zamocowane na takie wysokości, aby nie obcierało ono o powierzchnię drogi. Mogłoby to powodować nie tylko uszkodzenie samej przyczepy, ale również powierzchni drogi, co może wiązać się z mandatem karnym.
Po co koła podporowe?
Dlaczego jednak stosuje się powszechnie koła podporowe w przyczepach kempingowych? Wbrew pozorom wynika to nie tylko z wygody w postawieniu tymczasowym przyczepy na parkingu czy na polu kempingowym przed rozstawieniem podpór zasadniczych, ale również z wygody przy łączeniu przyczepy z holownikiem. Dzięki wykorzystaniu koła podporowego możemy wygodnie unieść zaczep i nasunąć go na kulę haka holowniczego bez specjalnego nadwyrężania własnych mięśni.
Manewry na polu kempingowym
Koło podporowe zwane również dość często kołem manewrowym ułatwia również wykonywanie wszelkich manewrów na polu kempingowym związanych chociażby z ustawieniem przyczepy na danej parceli pola kempingowego.
Podsumowując, warto dbać o koło podporowe, gdyż to od niego zależy wygoda użytkowania danej przyczepy kempingowej. Jeżeli nasza przyczepa nie została wyposażona w takie koło przez producenta, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu doposażyć przyczepę w takie akcesorium. Samo koło manewrowe nie jest specjalnie dużym wydatkiem – powinniśmy się zmieścić w kwocie około 120-150 złotych wliczając w to nie tylko samo koło podporowe, ale również uchwyt mocujący i nierdzewne śruby zapewniające trwałość całego połączenia. Jeżeli rama naszej przyczepy nie jest jednak przystosowana do montażu koła podporowego, może być konieczne wywiercenie dwóch lub czterech otworów mocujących.
Koła podporowe kupisz na Unitrailer.pl