Prawidłowe ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach to szansa na długotrwałą eksploatację bez usterek technicznych. Pomiar tego parametru i znajomość optymalnej wartości barów to klucz do bezpieczniejszej, bardziej ekologicznej i ekonomicznej jazdy. Samo ustawienie odpowiedniego ciśnienia z pomocą kompresora nie stanowi żadnego problemu – warto wcześniej dowiedzieć się, ile barów w oponach potrzebujemy.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w kołach samochodu można sprawdzić zarówno w domu, jak i na większości stacji benzynowych. Pomiaru dokonujemy za pomocą kompresora, który możemy w łatwy sposób podpiąć do opony w celu oceny, czy jej poziom ciśnienia jest odpowiedni. By z niego skorzystać, wystarczy wybrać odpowiednią funkcję za pomocą klawisza – poszczególne sprzęty mogą się nieco różnić oznaczeniami, jednak wszystkie powinny być wyjaśnione na urządzeniu. Następnie wystarczy przymocować jego końcówkę do odkręconego wcześniej wentyla opony i odczytać pomiar.

W trasie możemy skorzystać z podręcznego ciśnieniomierza do kół, jednak zazwyczaj pełnoprawny kompresor da nam rzetelniejsze wyniki. Warto także pamiętać, by sprawdzać ciśnienie wtedy, gdy opony są zimne – w ten sposób zapewnimy miarodajny pomiar.

Na co wpływa odpowiednie ciśnienie w kołach samochodu?

Częste korzystanie z kompresora może okazać się bardzo owocne. Prawidłowe ciśnienie w oponach, na przykład takich jak Nokian Seasonproof, odwdzięczy się bardzo niskim zużyciem paliwa, znakomitą wygodą oraz możliwością komfortowej jazdy po każdej nawierzchni przez cały rok. Dodatkowo odpowiednia wartość tego parametru wpływa na żywotność ogumienia.

Jak ustawić ciśnienie w oponach?

Ustawienie prawidłowego ciśnienia w oponach to także bardzo prosty proces. Należy jedynie podpiąć kompresor w podobny sposób, jak przy pomiarze, wybrać adekwatną wartość, nacisnąć przycisk i poczekać na odpowiedni komunikat. Może być to zaświecenie lampki lub powiadomienie dźwiękowe.

To jednak nie wszystko – w trakcie wszelkich procedur dotyczących regulacji ciśnienia zawsze należy zadbać o bezpieczeństwo. Jak już wspominaliśmy, nie powinniśmy dokonywać operacji na rozgrzanym ogumieniu. Przed kontrolą ciśnienia w oponach warto zatem przez co najmniej kilka godzin nie korzystać z pojazdu. Co więcej, ciśnienie w obu oponach na jednej osi musi mieć równą wartość.

Zasad postępowania w przypadku kontroli ciśnienia jest więcej. Osobom, które pierwszy raz są w takiej sytuacji, zaleca się skorzystanie z pomocy obsługi stacji lub zapoznanie się z treścią instrukcji pojazdu. To na tyle istotny aspekt działania pojazdu, że nie możemy sobie pozwolić nawet na najmniejsze odchylenie.

Ile barów w oponach, a ile atmosfer w oponach – czy jest jakaś różnica? Jak to przeliczyć?

Powszechnie stosowaną jednostką w przypadku ustalania ciśnienia w oponach jest bar. Wiele osób wciąż posługuje się jednak określeniem „atmosfera”. Co ciekawe, ten termin ma dwa znaczenia w tym samym kontekście:

  • atmosfera fizyczna – średnia wartość ciśnienia atmosferycznego na poziomie morza. Tę jednostkę oznaczamy skrótem „atm”; jest to równowartość 1,01325 bara. Aktualnie jest to rzadko stosowana miara.
  • atmosfera techniczna – równowartość 1 kG (kilogramo-siły) na centymetr kwadratowy. To wartość nieco mniejsza niż atmosfera fizyczna – wynosi 0,980665 bara. Jednostkę oznaczamy skrótem „at”.

Ze względu na pewną niejasność we wspomnianych oznaczeniach większość producentów podaje zalecane ciśnienie w barach. Różnica pomiędzy poszczególnymi jednostkami jest stosunkowo niewielka i wynosi pomiędzy 0,02% i 2%. W kontekście ogumienia możemy bezpiecznie przyjąć, że 1 bar w przybliżeniu równa się 1 atmosferze technicznej. Najczęściej spotykana wartość ciśnienia w oponach to 2,2 bara, czyli 2,24334 at.

W niektórych przypadkach możemy także spotkać się z jednostkami takimi jak paskale (Pa) czy funty na cal kwadratowy (psi). W pierwszej sytuacji przelicznik z barów jest stosunkowo prosty – 1 bar równa się 100 kilopaskalom (100 kPa), czyli 0,1 MPa. Gdy chcemy z kolei konwertować bary na psi, musimy pomnożyć wartość przez mniej więcej 14,5.

Co ile kontrolować ciśnienie w oponach?

W przypadku aut osobowych nie ma jasno określonego grafiku kontroli ciśnienia – wielu kierowców robi to po prostu przy okazji dłuższej trasy. Dobrym pomysłem będzie jednak sprawdzenie ciśnienia w oponach co najmniej raz w miesiącu. Producenci ogumienia zalecają kontrolę nawet co tydzień lub co dwa tygodnie.

Wiele zależy tu od naszego sposobu eksploatacji samochodu, temperatury powietrza i trasy, czy wreszcie indywidualnych cech danego modelu ogumienia. Mimo oczywistych zagrożeń wielu kierowców nie jeździ na oponach, w których panuje ciśnienie zalecane przez producenta, zamiast tego regulując tę kwestię jedynie w sytuacji kryzysowej. Zdecydowanie warto jednak sprawdzać wartość ciśnienia jak najczęściej – w ten sposób znacznie zmniejszymy ryzyko wypadku, a także zwiększymy komfort jazdy. Pamiętajmy także, by kontrolować również parametry koła zapasowego.

Gdzie sprawdzić, ile powietrza w oponach będzie odpowiednią wartością?

Nie ma jednego uniwersalnego miejsca, w którym zapisane są informacje na temat wartości barów ciśnienia w oponach. W części pojazdów znajduje się ona w kabinie, w innych – we wnętrzu baku. Taka informacja zawarta jest również w instrukcji pojazdu. Warto zwrócić jednak uwagę na pewne rozbieżności wartości barów w zależności od zamontowanego ogumienia. Dla opon o sporym bieżniku przeważnie będzie to większa liczba.

W niektórych sytuacjach producent zaleca pompowanie opon do wyższego ciśnienia, jeśli często przewozimy spory ładunek. Kluczowe jest więc zwrócenie uwagi na wszelkie aspekty związane z prawidłową wartością ciśnienia. Jeśli nie ma dostępu do tych danych, warto skonsultować się z dostawcą opon, wsparciem producenta pojazdu lub zaczerpnąć porady w sieci.

Czy wartość ciśnienia 2,2 bara jest faktycznie bezpieczna?

Właściwa wartość ciśnienia w oponie uzależniona jest od wielu czynników. Różnice występują w zależności od gabarytów ogumienia, masy pojazdu i wielu innych kwestii. Mimo tego bardzo często spotkamy się z wartością 2,2 bara – w przypadku typowego samochodu osobowego możemy bezpiecznie postawić na takie ciśnienie, nawet bez bardziej szczegółowych informacji. W innych sytuacjach, szczególnie gdy mowa o niestandardowo lekkich lub bardzo ciężkich pojazdach, nie należy jednak kierować się tymi zaleceniami.

[Głosów:4    Średnia:2.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ