Ile trwa wymiana opon w warsztacie wulkanizacyjnym

Wymiana opon w warsztacie nie tylko trwa zdecydowanie krócej, niż gdy próbujemy tego dokonać samodzielnie, ale też jest gwarancją bezpieczeństwa na drodze.

To urządzenie skutecznie skraca czas wymiany opon

Montażownica do opon to główne wyposażenie wulkanizacji – każdego warsztatu samochodowego świadczącego usługę wymiany opon. Na jej podstawie zamocowany jest stojak z głowicą montażową, pod którą znajduje się stół obrotowy ze szczękami zaciskającymi, a z boku ostrze zgniatające napędzane napędem pneumatycznym. Dlatego montażownica do opon jest podłączona nie tylko do sieci energetycznej, ale również do źródła sprężonego powietrza.

Aby oderwać krawędź opony od felgi, należy użyć łopatki do ściskania. Następnie koło jest montowane na stole roboczym i mocowane za pomocą krzywek. W celu demontażu niezbędna jest głowica montażowa. Jego część roboczą wkłada się między oponę a tarczę, a za pomocą uchwytu ściskaną krawędź opony nakłada się na głowicę montażową. Następnie, naciskając pedał nożny, uruchamiany jest mechanizm obrotowy stołu – zaczyna się on powoli obracać wraz z przymocowanym do niego kołem, a dysza zdejmuje oponę na całym obwodzie tarczy. Aby zdemontować drugą część koła, musisz ją odwrócić i wykonać te same czynności. Na tej zasadzie działają prawie wszystkie montażownice do kół samochodów osobowych. Sprzęt do serwisowania kół ciężarówek i sprzętu specjalnego z reguły nie ma stołu roboczego: koło jest mocowane w pionie za pomocą specjalnych uchwytów i obraca się wokół osi. Głowica montażowa umieszczona z boku demontuje koło w taki sam sposób jak opisano powyżej.

Montażownica sterowana jest za pomocą pedałów nożnych. W maszynach półautomatycznych są trzy z nich: opona wciskana pedałem, mechanizm docisku pedału oraz szczęki pedału obrotu stołu. Chociaż niektóre modele są sterowane za pomocą pilota. Różnica między montażownicami typu „półautomatycznego” i „automatycznego” polega na tym, że te ostatnie mają listwę montażową połączoną z napędem pneumatycznym, a jej demontaż odbywa się przez użytkownika nie ręcznie, ale po prostu przez naciśnięcie pedału. Jest to przydatne podczas serwisowania kół o dużej średnicy, takich jak koła terenowe i ciężarówki. Ponadto w większości modeli wyposażenia automatycznego prześwity między oponą a tarczą są regulowane automatycznie. Jednak dla małego prywatnego serwisu oponiarskiego, w którym serwisowane są głównie samochody, zakup takiej maszyny będzie nieodpowiedni.

Przede wszystkim musisz zdecydować, jakie samochody będziesz obsługiwał w warsztacie. Większość montażownic przystosowana jest do współpracy z kołami samochodów wszystkich klas, więc wybór w tym segmencie jest ogromny. Jeśli chodzi o montaż opon do samochodów ciężarowych, wielu producentów oferuje również maszyny tego typu, ale trzeba właściwie ocenić parametry techniczne.

Maksymalna średnica koła. Wartość tego parametru może wynosić od 24 do 90 cali. Jeśli planujesz serwisować koła samochodów osobowych, SUV-ów i minivanów, wybierz montażownicę ze wskaźnikiem do 40 cali. Do pracy z kołami samochodów ciężarowych, autobusów i wyposażenia specjalnego potrzebny jest sprzęt o maksymalnej dopuszczalnej średnicy koła 60-90 cali.

Maksymalna szerokość koła. To zazwyczaj 12-15 cali dla kół samochodów osobowych, dla samochodów ciężarowych ten parametr może sięgać nawet 42 cali. Większość montażownic zasilana jest z sieci 380 V, w szczególności mocne modele do serwisowania kół o dużej średnicy. Istnieje również sprzęt do montażu opon o małej mocy 0,5 – 1 kW, który jest podłączony do sieci jednofazowej (przeznaczonej do kół samochodów osobowych i motocykli). Dla efektywnej pracy napędu pneumatycznego konieczne jest, aby ciśnienie w sieci pneumatycznej odpowiadało wymaganej wartości montażownicy (z reguły dla większości maszyn jest to 8-9 atm).

Dlaczego warto zlecić wymianę opon w warsztacie wulkanizacyjnym?

Najczęstsze problemy z oponami na drodze to przebicia i przecięcia boczne w kole. Niektórzy właściciele samochodów decydują się od razu pozbyć się uszkodzonej gumy i zamontować nową, a niektórzy decydują się oddać przebitą lub przeciętą oponę do naprawy w warsztacie. Jest to bezpieczniejsze, szybsze i zazwyczaj zamontowana opona wolniej się zużywa.

Kiedy w oponie dochodzi do nacięć bocznych, najczęstszą i najskuteczniejszą metodą naprawy jest wulkanizacja koła. Warto zwrócić uwagę na jakość pracy. Możesz dowiedzieć się o poziomie warsztatu z recenzji klientów, a także z ocen warsztatów, które znajdują się na stronach internetowych. Jest też mało prawdopodobne, że samodzielnie naprawisz nacięcie boczne koła, chyba że jesteś doświadczonym mechanikiem.

[Głosów:1    Średnia:2/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ