Sprzęgło

Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów działania samochodu: to właśnie za jego sprawą moc silnika trafia do kół i napędza pojazd do ruchu. Warto więc inwestować w nowoczesne technologie i zaopatrzyć nasze auto w sprzęgło w komplecie z kołem dwumasowym.

  1. Dlaczego wprowadzono sprzęgło dwumasowe? 
  2. Jak zbudowane jest sprzęgło kompletne z kołem dwumasowym? 
  3. Dlaczego dwumasowe koło zamachowe pozytywnie wpływa na jakość jazdy? 
  4. Dbanie o sprzęgło dwumasowe

Dlaczego wprowadzono sprzęgło dwumasowe?

Sprzęgło dwumasowe jest nowszym i bardziej zaawansowanym technicznie wynalazkiem niż sprzęgło jednomasowe, oparte na działaniu sztywnego koła zamachowego. Wprowadzono je po raz pierwszy w latach osiemdziesiątych XX wieku w najdroższych pojazdach takich marek, jak np. Mercedes. Powodem jego wdrożenia była chęć wyeliminowania drgań i wibracji generowanych przez układ korbowo-tłokowy. W miarę, jak produkowano coraz szybsze auta, potrzeba ta wzrastała. Dziś większość nowych samochodów posiada sprzęgło z kołem dwumasowym – wszystkie z silnikiem diesla i znaczna przewaga samochodów z silnikiem benzynowym. Również część starszych samochodów fabrycznie wyposażona jest w ten element, a wielu kierowców decyduje się na jego montaż.

Jak zbudowane jest sprzęgło kompletne z kołem dwumasowym?

Jak sama nazwa wskazuje, koło dwumasowe składa się z dwóch mas – pierwotnej i wtórnej. Masa pierwotna przytwierdzona jest do wału korbowego, natomiast masa wtórna łączy się ze skrzynią biegów poprzez sprzęgło dociskane dociskiem sprzęgła. Pomiędzy masą wtórną i pierwotną znajduje się sprężyna łukowa i układ tłumienia, który odpowiedzialny jest za spłaszczanie wibracji. Inaczej więc niż w przypadku koła jednomasowego, tarcza sprzęgła nie posiada tutaj tłumików drgań, bo są one umieszczone wewnątrz koła zamachowego. Ponadto w tym układzie silnik i skrzynia biegów są w pewnym sensie oddzielone od siebie, dzięki czemu skrzynia biegów, półosie i przeguby są bardziej chronione.

Dlaczego dwumasowe koło zamachowe pozytywnie wpływa na jakość jazdy?

– dwumasowe koło zamachowe niweluje drgania, które mogłyby być odczuwalne przez pasażerów w momencie gwałtownego ruszania.

– To samo dotyczy sytuacji załączania sprzęgła lub jazdy na bardzo niskich obrotach.

– Dzięki współpracy z dwumasowym kołem zamachowym wydatnie przedłuża się żywotność i wytrzymałość skrzyni biegów i wału korbowego.

– W przypadku silników wspomaganych gazem instalacja lepiej współpracuje z układem napędowym.

­– Samochody wyposażone w sprzęgła kompletne zużywają mniej paliwa.

– W pojazdach z dwumasowym kołem zamachowym łatwiej zmienia się biegi (należy użyć do tego mniej siły) co wpływa na komfort jazdy.

– Samochód wyposażony w taki element pracuje ciszej.

– Części kupowane w zestawie są tańsze, niż kupowane osobno.

Dbanie o sprzęgło dwumasowe

Wielu kierowców przeklina sprzęgła dwumasowe, zwracając uwagę, że z uwagi na większy stopień zaawansowania niż sprzęgło jednomasowe ten element częściej się psuje i wymaga trudniejszych napraw. Jednak jest to tylko w połowie prawda, ponieważ dużo tego typu opinii wynika po prostu ze złej eksploatacji samochodu. Aby zadbać o to, by sprzęgło dwumasowe działało bezawaryjnie przez wiele lat, przede wszystkim dbajmy o dociskanie pedału sprzęgła do końca za każdym razem, gdy zmieniamy biegi, i odpuszczajmy go płynnie. Odpalajmy też samochód na wciśniętym sprzęgle i nie przyśpieszajmy nagle, zwłaszcza przy niskich obrotach silnika. Dbając w ten sposób o sprzęgło i nasz samochód, będziemy w stanie cieszyć się bezawaryjnym działaniem sprzęgła dwumasowego przez szacowany okres 200 tys. kilometrów na przebiegu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ