Garaż dla auta elektrycznego

Garaż dla samochodu elektrycznego w zasadzie nie będzie się bardzo różnił od garażu dla aut z tradycyjnym napędem. Mamy tu jednak jedną podstawową różnicę: elektryk potrzebuje oczywiście domowej stacji ładowania. Jaki rodzaj stacji ładowania wybrać i co jeszcze powinno znaleźć się w garażu dla auta elektrycznego? Podpowiadamy!

Samochody elektryczne – w stronę ekologii

Samochody elektryczne i hybrydowe coraz szybciej opanowują światowy rynek. Choć na ulicach (również polskich) wciąż jeszcze królują auta z tradycyjnym napędem, to samochody elektryczne wyznaczyły silny trend – i to nie na najbliższe lata, ale co najmniej na dziesiątki lat. Pod koniec 2019 roku zarejestrowanych było w Polsce około 10 tysięcy aut elektrycznych oraz hybryd typu Plug-in. W końcu 2021 roku ta liczba była już czterokrotnie wyższa!

Trend wpisuje się w ekologiczne rozwiązania, które obejmują coraz więcej dziedzin naszego życia. Pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł, budowanie przydomowych oczyszczalni ścieków czy korzystanie z bez- lub niskoemisyjnych instalacji grzewczych, które nie wpływają negatywnie na środowisko to najlepsze przykłady, że coraz częściej świadomie wybieramy ekologiczne rozwiązania. Co ważne, idą one zazwyczaj w parze z korzyściami ekonomicznymi.

Przeczytaj również: Ekologiczny dom pasywny – jak zbudować eko dom samowystarczalny?

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Samochody elektryczne świetnie wpisują się w ten ekologiczny schemat. Nie tylko rozwiązują problem emisji dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych gazów do atmosfery, ale też okazują się dużo tańsze w eksploatacji niż auta z napędem tradycyjnym. W przypadku samochodów elektrycznych kluczową kwestią są oczywiście stacje ładowania. Samochód można ładować w trasie, ale dużo częściej robi się to w domu lub w pracy.

Publiczne stacje ładowania

Publiczne stacje ładowania to wciąż temat rozwojowy. Przyjmuje się, że do 2025 roku w Polsce będzie ponad 40 tysięcy publicznych, ogólnodostępnych punktów ładowania i nawet ponad 100 tysięcy niepublicznych. W połowie 2021 roku tych punktów było jednak tylko nieco ponad 3 tysiące. Dlatego ładowanie samochodów elektrycznych wciąż w dużej mierze ma miejsce nie w trasie, a w domu.

Domowe stacje domowe

W przypadku gospodarstw domowych, własna stacja ładowania to główny element garażu dla samochodów elektrycznych. Pojawiają się wątpliwości, czy można ładować samochody elektryczne w garażach podziemnych. Jest to oczywiście nieco bardziej złożona sprawa niż w garażach, który stoi obok domu i do którego mamy wyłączność. Jednak problem ten można względnie łatwo rozwiązać: wystarczy porozumieć się ze wspólnotą mieszkaniową i wybrać jedno z rozwiązań, które pozwala na mierzenie przepływu prądu do konkretnego gniazdka.

Sposoby ładowania samochodu elektrycznego

Stacja ładowania samochodów elektrycznych w garażu może przyjmować różne formy. Mamy trzy główne sposoby ładowania samochodu elektrycznego w garażu:

  • ładowanie ze zwykłego gniazdka prądem przemiennym (AC) o napięciu 230V i natężeniu 16A – najtańszy sposób (naładowanie akumulatora to koszt ok. 40 zł); minusem jest to, że pełne ładowanie trwa nawet do dwudziestu godzin (ok. 2,4 kW na godzinę); dla ładowania potrzebujemy wyłącznie specjalnego kabla;
  • ładowanie za pomocą ładowarki wolnostojącej
  • ładowanie za pomocą ładowarki wallbox – przeznaczonej do instalacji na ścianie w garażu, ewentualnie na ścianie zewnętrznej budynku; jest to najwygodniejszy rodzaj stacji ładowania dla osób z garażem, pozwalający szybko naładować auto.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszty ładowania samochodu elektrycznego w domy są dużo mniejsze niż tankowanie samochodu na stacjach benzynowych, ale ostateczne kwoty zależą od rodzaju i mocy ładowarki. Należy liczyć się oczywiście z wkładem początkowych, zwłaszcza jeśli planujemy zakup domowej stacji ładowania (jeśli chcemy ładować z domowego gniazdka, wystarczy zakup specjalnego kabla). Domowa stacja ładowania to koszt ok. 4-8 tysięcy złotych netto, natomiast ceny mocniejszych urządzeń zaczynają się od 10 tysięcy netto. Samo ładowanie jest względnie tanie: jeśli mamy baterię o pojemności 40 kWh, a koszt 1 kWh to ok. 55 groszy, to pełne naładowanie baterii będzie nas kosztować nieco ponad 20 złotych. Jeśli zaś średnie zużycie to 15 kWh na 100 km, to za przejechanie tego dystansu zapłacimy mniej niż 10 zł. W rzeczywistości niewiele!

Ładowanie samochodu za darmo? Fotowoltaika

Przy wyborze ładowarki do garażu należy zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • możliwość instalacji ładowarki w domu
  • moc przyłącza – od mocy zależy, jak szybko naładujemy auto
  • moc ładowarki domowej w porównaniu z mocą wbudowanej ładowarki w samochodzie

Rozwiązaniem, które w znaczny sposób odciąży nasz portfel, będzie instalacja paneli fotowoltaicznych. Pozyskiwanie praktycznie darmowej energii z odnawialnych źródeł (tu z promieniowania słonecznego) może w istotny sposób obniżyć koszty ładowania auta. Fotowoltaika jest coraz popularniejsza, choć z reguły myśli się o niej w kontekście zmniejszenia rachunków za ogrzewanie. Jak się okazuje, w kontekście motoryzacyjnym, nawet jeśli myślimy o zakupie samochodu elektrycznego raczej w dłużej perspektywie, panele fotowoltaiczne również spełnią swoją rolę.

Przeczytaj również: Panele fotowoltaiczne w ekologicznym domu – czy fotowoltaika się opłaca?

Garaż dla elektryka – co powinien jeszcze zawierać?

Garaż dla samochodu elektrycznego nie będzie tak bardzo różnił się od tradycyjnego garażu. Poprawkę trzeba oczywiście wziąć na to, że w samochodach elektrycznych nie mamy układu spalania. Na przykład wymiana oleju w przekładni napędowej odbywa się dużo rzadziej niż w silnikach spalinowych. Ponadto samochodu elektryczne są w dużo mniejszym stopniu podatne na awarie, więc garaż dla elektryka straci dużo z cech mini-warsztatu.

Pamiętajmy jednak, że koniec końców mamy do czynienia z samochodami. Niezależnie od rodzaju napędu, trzeba w nich kontrolować takie rzeczy, jak oświetlenie, ciśnienie w oponach czy części układu hamulcowego. W tym zakresie urządzenia w garażu dla samochodu elektrycznego nie będą się istotnie różniły od tych, które wykorzystujemy przy pracach z samochodami o napędzie spalinowym.

Przeczytaj także: Brama garażowa – brama uchylna czy rolowana? Jaką bramę garażową wybrać?

Podsumowanie

W przypadku garażu dla samochodu elektrycznego najważniejszą rzeczą jest stacja ładowania. Ładować nasze auto możemy na kilka sposobów: albo przez specjalny kabel podłączony do tradycyjnego gniazdka, albo do specjalnej ładowarki, dzięki której ładowanie przebiega dużo szybciej. Pod względem ekonomicznym elektryk zdecydowanie się opłaca. Natomiast co do wyposażenia garażu auta elektrycznego, to w zasadzie dużo tu podobieństw z autami tradycyjnymi.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ