Skup katalizatorów – czyli co zrobić, kiedy zepsuje się katalizator

Samochodem jeździ dziś bardzo duża część społeczeństwa. Nie każdy jednak dokładnie wie, co znajduje się w samochodzie, a już na pewno mało osób zastanawiało się, za co odpowiada metalowa puszka, która znajduje się pod podwoziem. Jest to katalizator, który właściwie jest niezauważalny aż do momentu, w którym się zepsuje. Naprawa i wymiana katalizatora mogą być kosztowne, jednak skup katalizatorów Lubelskie, gdzie możemy sprzedać stary katalizator, może pomóc uzyskać potrzebne do tego środki.

Jak zbudowany jest katalizator?

Katalizator zbudowany jest z czterech części. Obudowa jest podłużną, metalową puszką posiadającą izolację cieplną. Prowadzi do niej rura wydechowa, natomiast w tylnej części z katalizatora wychodzi rura prowadząca do tłumika. Nośnik to środkowa część katalizatora, która posiada przekrój plastra miodu. Umiejscowione w nim kanaliki przepuszczają spaliny dalej. Wykonuje się go z metalu lub ceramiki. Powłoka pośrednia to porowata część pokrywająca kanaliki znajdujące się na nośniku. Ostatnim i najdroższym elementem jest powłoka aktyna katalitycznie.

Tworzą ją pierwiastki, które wchodzą w reakcje chemiczne ze szkodliwymi spalinami, co sprawia, że substancje stają się nieszkodliwe dla środowiska. Zazwyczaj do jej produkcji używa się platyny, rodu oraz palladium, które są metalami szlachetnymi. Katalizatory są montowane kilkadziesiąt centymetrów za kolektorem wydechowym lub używa się tzw. wkłady montowane w kolektorze wylotowym.

Jak działa katalizator w praktyce?

Po uruchomieniu silnika do katalizatora dostają się spaliny. Aby mógł on zadziałać, musi się rozgrzać do co najmniej 300 st. C, ponieważ dopiero powyżej tej temperatury zaczynają zachodzić pożądane reakcje chemiczne. Katalizator pracuje optymalnie, gdy jego wkład ma temperaturę od 400 do 800 st. C. Pomocna jest w tym np. izolacja termiczna stosowana pod obudową katalizatora.

Jak powstają awarie katalizatora?

Katalizatory są wytrzymałe, jednak ciężkie warunki sprawiają, że od czasu do czasu dochodzi do jego awarii. Podczas jazdy może dojść do kontaktu z twardym przedmiotem na drodze, podbiciem na dziurze. Przez cały czas jest również w stanie wibracji. Narażony jest również na zmiany temperatur. Z jednej strony przepuszcza spaliny o temperaturze ok. 600 st. C, a z drugiej strony jest narażony na zimną temperaturę powietrza. Dodatkowo jego położenie naraża go na uszkodzenia mechaniczne i korozję. Katalizatory działają sprawnie do ok.180- 220 tys. km przebiegu.

Wiele rzeczy może jednak przeszkodzić mu w tak długiej żywotności. Może to być awaria układu zapłonowego, źle ustawiony kąt wyprzedzania zapłonu, wjazd samochodem w głęboką kałużę przy rozgrzanym silniku oraz uruchamianie samochodu na tzw. pych. Poza tym może być to spowodowane eksploatacja samochodu, częstą jazdą po mieście (wtedy katalizator pracuje mocniej niż przy jeździe „na trasie”).

Skup katalizatorów Lubelskie – co z zepsutym katalizatorem?

Kiedy dojdzie do zepsucia katalizatora, niemal zawsze konieczna jest naprawa. Problemem jest jednak jego cena, która czasem może być dużym problemem dla kierowców. Na szczęście pewną rekompensatą może być sprzedaż katalizatora. Skup katalizatorów Lubelskie to idealne miejsce, w którym za jeden katalizator można zarobić nawet kilka tysięcy. Oferta dotyczy również warsztatów samochodowych oraz hurtowni części, które mogą sprzedać katalizatory w ilościach hurtowej – warto więc zajrzeć tam w poszukiwaniu nowej części.

[Głosów:6    Średnia:2.8/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ