Odpowiednie opony są jednym z ważniejszych elementów wyposażenia samochodu. To właśnie te elementy auta zapewniają styczność pojazdu z podłożem i tym samym umożliwiają bezpieczną i sprawną jazdę po każdej nawierzchni. Właściwy dobór rodzaju opony do warunków atmosferycznych oraz stan ogumienia mają niebagatelny wpływ na dynamikę oraz bezpieczeństwo jazdy. Jakie są 3 podstawowe różnice między oponami zimowymi a letnimi? Dlaczego bezwzględnie trzeba je wymieniać?

Wygląd bieżnika

Każdy doświadczony kierowca już na pierwszy rzut oka potrafi rozróżnić oponę zimową od letniej. Opony letnie charakteryzują się niewielką ilością nacięć, rowków i lamelek. Tak ukształtowany bieżnik ma służyć lepszej przyczepności opony z podłożem. Latem nawierzchnia dróg jest zazwyczaj sucha, dlatego właśnie im większą powierzchnią opony auto styka się z podłożem, tym lepsza przyczepność samochodu. Wiąże się to między innymi z możliwością lepszego hamowania. Jeśli nawierzchnia jest mokra, występujące w mniejszej ilości niż w oponach zimowych lamelki, odprowadzają gromadzącą się wodę. Opony zimowe cechują się natomiast dużą ilością nacięć i rowków. Dzięki takiemu wyglądowi bieżnika, opona ma lepszą przyczepność do podłoża w warunkach, gdy na drodze leży śnieg. Co więcej szerokie rowki centralne pozwalają na sprawne odprowadzanie wody oraz błota pośniegowego.

Różne właściwości gumy

Oprócz widocznej na pierwszy rzut oka różnicy w wyglądzie bieżnika, opony zimowe różnią się od tych letnich właściwościami gumy, z jakiej zostały wyprodukowane. Opony letnie wykonywane są z mieszanki kauczuku i sadzy, które wpływają na twardość opony. Opona taka zdecydowanie lepiej sprawdza się w warunkach podwyższonej temperatury, ponieważ nie jest zbyt miękka, przez co jej zużycie również jest mniejsze w porównaniu do opony zimowej. W minusowych temperaturach opony te jednak tracą swoje właściwości i jeszcze bardziej twardnieją. Opony zimowe w swoim składzie posiadają większy dodatek krzemionki wpływającej na lepszą elastyczność opony. W obniżonych temperaturach nie twardnieją, a zachowują swoją elastyczność, co ma wpływ na dobrą przyczepność opony do podłoża. Jednak użytkując opony zimowe latem, należy pamiętać, że w podwyższonych temperaturach opona ulega zmiękczeniu i traci swoje właściwości.

Głębokość rowków

Ogumienie letnie konstruowane jest tak, aby posiadało jak największą liczbę płaskich klocków. W suchych warunkach pozwalają one bowiem zapewnić maksymalną przyczepność opony do nawierzchni. Co więcej, głębokość i szerokość rowków nie jest zbyt duża. Zupełnie inaczej wygląda konstrukcja opony zimowej. Głębokość rowków opony jest dużo większa niż w oponach letnich. Dzięki temu opona „wgryza się w śnieg” zapewniając przyczepność oraz odprowadza wodę i błoto. Ważne również są masywne klocki, które poprzecinane są licznymi lamelkami. Małe kieszonki na powierzchni opony wspomagają jazdę na lodzie oraz równie szybko co nabierają, oddają gromadzony śnieg.

Kiedy należy wymieniać opony?

Określenie odpowiedniego czasu wymiany opon przysparza wielu kierowcom problemu. W dużym skrócie opony letnie na zimowe należy wymieniać już w październiku, kiedy temperatura powietrza w ciągu dnia spada poniżej 7 stopni. Wymiana opon na letnie powinna nastąpić natomiast w kwietniu, kiedy temperatura powietrza wzrasta powyżej 7 stopni Celsjusza.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ